Ironman Kalmar

Idag blev det klart med att Nästa års Kalmar Triathlon tillika SM över IM distans byter skepnad till Ironman Kalmar.

Bra eller anus är frågan då ?

Det finns helt klart både fördelar och nackdelar med ändringen men det som är märkligast är att Triathlonsverige hand i hand sjunger allsång och skålar i Champange utan att egentligen fundera eller ha en åsikt i ämnet.


Fördelar:

* Alla man känner, klubbisar mm som gör den tävlingen till vad den är.
* Mer publicitet,
* mer publik ?,
* större konkurens
* Hawaii slots, för de som vill/kan ta sig dit

(vi kan räkna bort 95 % av startfältet direkt för de har inte en suck och mycket märkligt att just vardagsmotionärerna är de som mest är "eld och lågor" inför att kunna ta sig till Hawaii)



Nackdelar:

* 440 Euro i startavgift (jag jublar sällan när samma produkt erbjuds mig för 3 ggr det tidigare priset)
* Anmälningshysteri 20/12 redan när man egentligen kanske inte ens vet/vill veta vad man gör 18 /8-2012
* Slopad massstart ? tappar då lite av charmen med alla mot alla tävlingen
* Ej jämförbara tider mot tidigare år för oss som mest tävlar mot oss själva och har klara tidsmål snarare än placering. (21.a i senior 2011)
* Väsentligt mycket svårare och dyrare med Boende . tänk då på att det nya formatet mer eller mindre "kräver" minst 2 övernattningar



Min grova säsongsplanering tidigare var upplagd efter Kalmar och ÖtÖ som huvudmål men jag får se. Kan bli så att jag likväl väljer en Challenge tävling utomlands istället för Kalmar ?

Kommer jag ändå till start i Kalmar så beror det mest på punkt nr.1 i listan Fördelar.



Föresten så tyckte jag och de flesta andra att ÖtÖ var en dyr tävling med 9600 kr/lag dvs 4800 kr per person men med lite perspektiv så framstår det som otroligt billigt mtp vad som ingår (start, övernattningar, middagar mm).



Vi ses väl om nån månad igen när jag skriver nästa inlägg :)
Hastalavista Compadres !


Kommentarer
Postat av: Lejonkungen

Än fler tänkvärda punkter som inte ens Jonas (C) tog upp. Jo risken finns ju att en del (många?) klubbvänner som hoppar över eventet då det är så pass "dyrt" och kräver en hel del mer logistik och därigenom förlorar det lite dragningskraft.



Men men, låt 2012 rulla vidare och så hoppas vi på det bästa samt roligaste. Lättare att utvärdera den 19 augusti när vi har facit.



Rock on!

2011-12-13 @ 12:26:48
URL: http://lejonhammar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0