Åldersgrupp

Har varit lite gnällig sista två dagarna och det helt utan orsak egentligen....back in business nu iaf och det jag kom att tänka på under dessa två dagar var att man förväntas vara glad hela tiden av folk runtomkring en.

Detta förväntas av dig:

Man ska vara glad men inte för glad, man får inte ha en svacka (nån gång). man ska vara framgångsrik men inte för mycket, men ska ha en åsikt men helst inte för mycket.

Jäntelagen är brutalstark i vår kära land och det är bara att anpassa sig om man är ute efter att ha många vänner.

Det är jag inte, så jag behöver inte bry mig om den biten och kan ha åsikter som inte alltid stämmer överens med den stora massan (mellanmjölksdrickande massan)






Vad hade detta med  rubriken "Åldersgrupp" att göra då kan man undra ?

Jo, det är så att direkt när jag körde min första Triathlontävling tyckte att systemet med att dela upp startfältet i en massa olika klasser så alla kunde få vinna och placera sig kändes fel.
I de flesta andra sporter både på Elitnivå och motionärsnivå tävlar man i Herr och Dam klass. thats it.

I Triathlon däremot tävlar man i åldersgrupper a la 5 år i taget dvs. 34-39 osv uppåt till 102-107 klassen som är väldigt lätt att vinna om du bara lyckas ta dig dit genom livets karusell och komma till start.

Jag har tex. tyckt att det är superhäftigt att jag som amatör ens "får" ställa upp på startlinjen tillsammans med landets bästa atleter och den chansen ska jag givetvis nyttja även om avståndet upp kan kännas lite väl stor för att smälta ibland när man läser igenom diverse resultatlistor.

Nästa år kommer jag själv att "kvalificera" mig till att vara med i just en "Åldersgrupp" nämligen 34-39 och kan därför helt plötsligt chansen att placera mig någorlunda på tävlingar istället för att t ex. komma 21.a men frågan är om det skulle göra mig "gladare" av detta möjliga Scenario.

Knappast, så det återstår att se hur jag ställer mig inför valet ? (man kan alltid anmäla sig till seniorklassen och på så sätt få reda på hur man står sig i konkurensen "på riktigt".



Inte många som håller med mig i den frågan men frågan är om man intye gör det skulle man t ex. föredra ännu snävare klassindelningar som t ex 2 år i taget som 40-42 för då halverar man motståndet och ännu större chanser till vinst :)


Nu ska jag dricka mjölk, Röd mjölk med lite grädde tillsatt !


/Ash "Agegrouper" Fivrin

Kommentarer
Postat av: Erik Arnström

Word!

Kolla på Carl Brümmer. Han valde att komma 9 i senior ist för att vinna 40-44, det är respekt!

I vilket fall är 35 en väldigt låg cut-off i en sport som triathlon, där de bästa oftast finns i intervallet 35-39. 45 hade kanske varit rimligare.

Det blir ju töntigt åt andra hållet också. Jag kom 10a i Sövde, men hade 18e tid, pga. Göran & Torbjörn och liknande som hellre vinner age-group...

2011-10-12 @ 13:53:11
URL: http://zintoo.com/blog
Postat av: Ash

Helt rätt ! jag har på nåt sätt förståelse för de som väljer AG framför senior men de som är "vassa" borde ju verkligen "give it a shot".



All respekt Till Calle för den satsningen !

2011-10-12 @ 17:11:22
URL: http://impossibleisnothing.blogg.se/
Postat av: Hebbe

Spännande läsning, som vanligt. Man får ha svackor, mannen, orsaken till att folk blir förvånade är att de vanligen brukar se personen (dig) som en ljuspunkt i tillvaron. Inget att gråta över utan hellre suga åt sig av.



Välkommen i Agegroupen och by the way, vem fan dricker mellanmjölk!

2011-10-12 @ 17:35:14
Postat av: Wolffram

Håller med dig helt, Ash! AG med fem år blir bara pinsamt. Skulle kunna vara 35-50 och 50+ istället. Men då kan ju inte alla vinna. Men Eriks förslag till att de bästa AG kör elit, blir inte det ännu mer pinsamt? Då vinner den 40-åring som egentligen kom 6:à i sin klass? Jag kör inte elit för att jag anser mig för dålig. Enligt svenska Jantelagen skulle det uppfattas som om jag tyckte mig hörde hemma i eliten.

2011-10-12 @ 17:42:48
Postat av: Erik Arnström

Wolff: Nja, det var inte mitt förslag, utan bara ett exempel på ngn som vågade tävla där han prestanda-mässigt hör hemma. Och att du inte kör elit för att du är för dålig är ju ett knasigt argument då vi som är yngre än 35 inte har ngt val, oavsett hur dåliga vi är, om vi inte nöjer oss med motionsklass (men det medför massa andra problem).

Det konstiga är kanske att det inte finns en age-group för folk under 35. WTC har ju händelsevis det, så om Trafikverket för tummen ur kanske jag och Ash får våra problem lösta då vi inte får köra PRO...

2011-10-12 @ 19:02:24
URL: http://zintoo.com/blog
Postat av: Thomas Westlund

Jag håller inte med er. Skulle det inte finnas åldergrupper så skulle jag inte vara med överhuvudtaget och träna i triathlon. Jag har inte en chans att mäta mig med dom som är yngre, inte ens tio år yngre. Urusel i simning, likaså i löpning och högst medelmåttig på cykeln jämfört med yngre. Kommer sist eller näst sist i om man ser på alla som ställt upp i dom tävlingar med licenskrav jag ställt upp i. Lite bättre i motionsklassen. Men trots allt vill även jag känna att jag inte är så dålig! Då återstår att jämföra sig med folk i samma ålder. Lite tråkigt att man det är så få i min ålder dock här i Sverige. Lättast att hitta är resultat från VM och EM för AG och då blir mina resultat inte bäst men hyfsade och gör att jag känner mig motiverad att fortsätta. Om jag är rätt underrättad så är inte alla tävlingar uppdelade i AG Kalmar Sprint ex.vis.

2011-10-12 @ 20:39:44
Postat av: Thomas Westlund

Jag håller inte med er. Skulle det inte finnas åldergrupper så skulle jag inte vara med överhuvudtaget och träna i triathlon. Jag har inte en chans att mäta mig med dom som är yngre, inte ens tio år yngre. Urusel i simning, likaså i löpning och högst medelmåttig på cykeln jämfört med yngre. Kommer sist eller näst sist i om man ser på alla som ställt upp i dom tävlingar med licenskrav jag ställt upp i. Lite bättre i motionsklassen. Men trots allt vill även jag känna att jag inte är så dålig! Då återstår att jämföra sig med folk i samma ålder. Lite tråkigt att man det är så få i min ålder dock här i Sverige. Lättast att hitta är resultat från VM och EM för AG och då blir mina resultat inte bäst men hyfsade och gör att jag känner mig motiverad att fortsätta. Och om jag är rätt underrättad så är inte alla tävlingar uppdelade i AG Kalmar Sprint ex.vis.

2011-10-12 @ 20:42:35
Postat av: Göran

Jag har väl en något annorlunda åsikt. Jag tävlar mot alla men ändå inte eftersom jag inser att jag inte har rätt förutsättningar (en 45-årings kropp är inte alls lika lättränad som en 30-årings). Jag är heller inte intresserad av att satsa 100% på att lyckas, på 90-talet satsade jag nästan all min vakna tid ett par år på att prestera max på 800m och fick försaka en massa saker fick lära mig att gå upp tidigt och köra oavsett väder vind etc. Alltid ont i kroppen, 7 mjölksyrapass i veckan. Det som drev mig då var nästan bara drömmen om nytt PB och en medalj på SM. Jag vet att jag inte vill satsa så mycket på triathlon, det finns så mycket mera och jag vill hellre lägga min dyrbara tid på att ha kul och må bra. Att köra elitsatsning på allvar betyder att man oftast har ont, offrar allt och lite till, med förhoppningen om att man skall lyckas.

Triathlon för mig är en kul grej, väldigt rolig utmanande och omväxlande idrott med spännande tävlingar under sommaren. Man kan träna precis så mycket som kroppen tål eller så lite som man vågar. Själva tävlandet är mest en krydda i sammanhanget, men visst vill jag göra ett bra resultat men inte till vilket pris som helst. Att jag nu kör 45-klassen är kanske också delvis ett sätt att också markera att jag inte tar det så allvarligt för jag vill att det skall vara kul hela tiden även under tävlingen. Men samtidigt är jag en tävlingsmänniska och vill inte förlora så de där 5års intervallerna möjliggör att jag kan tävla utan att ta det så allvarligt. Visst kan jag tävla i senior eller elitklassen men som sagt jag vet att jag troligen inte kan vinna där och för mig är tävlandet bara just en rolig grej, sedan är det kul att kunna få en stämpel på hur långt efter eller hur nära eliten jag ligger och därför spelar det inte mig någon roll om mitt namn finns ihop med vinnaren eller inte så länge som vi kört samma bana på samma villkor. Så länge som elit och age-group klasserna fortsätter att köra samma bana och starttid så kommer jag inte att köra annat än 45+ klasser. Men vi kan kanske mötas på en olympisk draftingtävling en dag, för det kan vara något jag kan tänka mig att ställa upp i och då blir det i elit.

2011-10-12 @ 21:23:38
Postat av: Göran

Jag har väl en något annorlunda åsikt. Jag tävlar mot alla men ändå inte eftersom jag inser att jag inte har rätt förutsättningar (en 45-årings kropp är inte alls lika lättränad som en 30-årings). Jag är heller inte intresserad av att satsa 100% på att lyckas, på 90-talet satsade jag nästan all min vakna tid ett par år på att prestera max på 800m och fick försaka en massa saker fick lära mig att gå upp tidigt och köra oavsett väder vind etc. Alltid ont i kroppen, 7 mjölksyrapass i veckan. Det som drev mig då var nästan bara drömmen om nytt PB och en medalj på SM. Jag vet att jag inte vill satsa så mycket på triathlon, det finns så mycket mera och jag vill hellre lägga min dyrbara tid på att ha kul och må bra. Att köra elitsatsning på allvar betyder att man oftast har ont, offrar allt och lite till, med förhoppningen om att man skall lyckas.

Triathlon för mig är en kul grej, väldigt rolig utmanande och omväxlande idrott med spännande tävlingar under sommaren. Man kan träna precis så mycket som kroppen tål eller så lite som man vågar. Själva tävlandet är mest en krydda i sammanhanget, men visst vill jag göra ett bra resultat men inte till vilket pris som helst. Att jag nu kör 45-klassen är kanske också delvis ett sätt att också markera att jag inte tar det så allvarligt för jag vill att det skall vara kul hela tiden även under tävlingen. Men samtidigt är jag en tävlingsmänniska och vill inte förlora så de där 5års intervallerna möjliggör att jag kan tävla utan att ta det så allvarligt. Visst kan jag tävla i senior eller elitklassen men som sagt jag vet att jag troligen inte kan vinna där och för mig är tävlandet bara just en rolig grej, sedan är det kul att kunna få en stämpel på hur långt efter eller hur nära eliten jag ligger och därför spelar det inte mig någon roll om mitt namn finns ihop med vinnaren eller inte så länge som vi kört samma bana på samma villkor. Så länge som elit och age-group klasserna fortsätter att köra samma bana och starttid så kommer jag inte att köra annat än 45+ klasser. Kanske blir det en draftingtävling för mig nästa år bara för att få köra samma bana och villkor som elitklassen.

2011-10-12 @ 21:25:22
Postat av: Wolffram

När jag säger att jag är för dålig för att köra elit på SM så menar jag ungefär som Göran. Jag är färdig med att satsa allt - det provade jag på 80-talet och nu är glädjen mycket viktigare. Jag är trots allt ca en timme efter segraren på Kalmar. Att jag skulle komma på en hyfsad placering ibland är roligt och Jag jämför mig med de bästa för att se om jag utvecklas och speciellt roligt är det att slåss mot klubbkompisar oavsett klass!

2011-10-12 @ 22:14:39
Postat av: Erik Arnström

Thomas: Åtminstone jag är inte emot åldersgrupper generellt, så klart du ska få tävla mot hyfsat jämbördiga.



Torbjörn & Göran: ni säger att ni inte har samma förutsättningar som 30-åringarna, men 30-åringar som jag och Ash har verkligen inte samma förutsättningar som ni, tack vare er bakgrund. Än värre för 40-åringar som upptäcker triathlon, de är lika chanslösa mot er som jag är mot Ted.

2011-10-12 @ 22:25:48
URL: http://zintoo.com/blog
Postat av: Jonas

Egentligen vill jag säga "Jag tävlar bara med mig själv" men har märkt att det inte stämmer längre... visst fasen är det sköj att slå andra i en tävling. Tyvärr är det som andra noterat svårt att se vilken placering man egentligen kommit på i en tävling.

För mig smäller 55/647 (alla män) klart högre än 33/99 (seniorklass).



Vetifasen hur man ska dela deltagare för att det skall bli "rättvist".



För min del hade det varit klart mer aktuellt med viktklasser (som i brottning) eller längdklasser (som i Bodybuilding).



Ålder är så jävla trubbigt.

2011-10-13 @ 07:36:14
Postat av: Ash

Många vettiga kommentarer och alltid positivt med åsikter (helst olika åsikter).



* Göran och Wolf: Ni två är unika och stora förebilder för många av oss "nybörjare" och lite yngre. hade velat se er i senior bara för jag vet att ni kunnat ge "de alla" en match utan att satsa mer än ni gör idag.



*Hebbe: Tack, detsamma. du e en skön snubbe !



*Thomas: Det här är ingen lätt ämne men jag riktar in mig främst på åldersindelning när man är 35 år och borde kunna vara med i "stora klassen.



*Jonas: ja det gör det för mig oxå (resultatlista med alla män smäller klart högre) de listorna är ju bevis nog att det finns otroligt många duktiga Agegroupers.



Täng GBG varvet eller liknande, man e ju inte direkt missnöjd att bli typ 288.a av 56000 startande. ute efter den principen även i Triathlon.

2011-10-13 @ 09:07:23
URL: http://impossibleisnothing.blogg.se/
Postat av: Chrisse

På de flesta av årets tävlingar finns även en totallista för placering, på sammma sätt som Göteborgsvarvet. Saknar ni någon sådan resultatlista från en tävling, kontakta Triathlonförbundet så att dom kan jobba bättre mot tävlingsuppföljning. Dom lyssnar mycket på dom som är aktiva.



Masters- och Senior-uppdelning är inte alltid lätt fråga. Triathlon har hämtat mycket av sin struktur från friidrotten där det fungerar på samma sätt. Bra ibland, dåligt ibland...;-)



Rock on!

2011-10-13 @ 09:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0