LCHF kost




När jag började trappa upp min vardagsträning för ca. 9 månader sedan och började snegla på att kanske testa på Triathlon började jag samtidigt att försöka ändra mina kostvanor.

Inte för att jag åt speciellt onyttigt innan men numera så äter jag ändå helt annorlunda.

Jag kör enligt LCHF (lite kolhydrater, hög halt fett) men jag är inte 100 strikt inom detta ämne utan försöker äta väldigt lite kolhydrater, vilket är det minsta problemet rent gastronomiskt, för hur gott är egentligen Ris, pasta, potatis ?däremot bröd är ju lite svårare att välja bort !

Så det blir mycket proteiner och fett i stora lass för min del och från början trodde jag att jag skulle bli superfet av all fett jag stoppar i mig men icke. min kroppsvikt har legat mellan 70-72 det senaste halvåret ( även 3-4 år innan dess förövrigt).

Tror numera stenhårt på detta koncept,fungerar fint för mig och jag har lyckats få min kropp att bli "fettdriven".
inte ens inför stora fysiska utmaningar går jag ifrån min diet, jo möjligtvis att jag dubblar mängden fett dagarna innan. smör, feta ostar, grädde, röd mjölk, jordnötssmör, tillhör min dagliga kost tillsammans med en hel del grönsaker ( ink. linser, bönor, ärter mm) ihop med proteinkällor främst lax men även en hel del kött och kyckling)

Att köra Järnmannen i Kalmar helt utan kolhydratuppladning, och minimalt med energiintag under själva loppet kommer självklart att upprepas nästa år igen.

Är säker på att man genom LCHF kost (även kallad för stenålderskost) kan klara sig både längre och hålla jämnare "kurva" under hård fysisk ansträngning än utan då man hela tiden måste tillföra ny energi istället för att nyttja kroppens outtömliga fettreserver.


Finns det inga nackdelar med min kosthållning undrar ni kanske: JO, faktiskt.
Det mest påtagliga är att mitt matkonto har nästan fördubblats pga. all ekologisk, färsk och större mängd protein som jag numera nyttjar men det är det ju såklart värt det.

Det här med kost är lite av mitt favoritämne, som jag säkert kommer återkomma till....


Nu blir det gräddglass, med extra tillsatt grädde !


Kommentarer
Postat av: Erik Arnström

Colting sen gammalt, Jojje sen ett tag, nu du och Johan Lundin också. Det är en rejäl trend det här bland de bästa svenska triathleterna!

2010-09-04 @ 19:17:03
URL: http://zintoo.com/blog
Postat av: Ash

Kul å nämnas i samma mening som superstars av deras mått :) visst, jag har testat detta och sett att det fungerar (för mig) så kan verkligen rekomendera alla att testa en period och dra sina egna slutsatser.



Vi hörs Erik

/Ash

2010-09-07 @ 23:15:56
URL: http://impossibleisnothing.blogg.se/
Postat av: Inez

Intressant sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :D.

2011-05-08 @ 18:12:44
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0