Årskavalkad, fartblind susade jag igenom 2010

2010, Vilket år. Herregud.....




Blir inte lätt att ge sig på en sumering av året som gått men som sig bör enligt god "triathlet-sed" ska jag göra ett försök att sammanfatta mitt första år som Triathlet och träningsfreak.

Tur man har Funbeat så man överhuvudtaget kan komma ihåg allt som hänt.


En snabb bakgrund om Ashkan och hur han hamnade i det här träsket:

* Hösten 09bestämmer sig Ashkan för att lägga ner Fotbollen som har tagit en stor plats av hans liv och framförallt fritiden mest pga. alla skador. (en svår knäskada skrämde mig ordentligt om att inte kunna röra mig som jag vill framöver)

Samtidigt hoppade jag på en Crawlkurs  sept. 09 i Borås genom SK Elfsborg och mot slutet av kursen började tankarna om att kanske testa på Triathlon växa fram.

När kursen var slut runt nångång runt jul träffade jag Emil & Marcus och det var i den vevan som träningen drog igång på allvar eller lättare sagt fullständigt exploderade med långa distanslöp runt Öresjö, inomhus löp intervaller med SOK Knallen, Cykelpass och Protour med Borås CA och de tunga gardet där.


Mars 2010, Ashkan köper sig en lya i centrala GBG och flyttar efter 4 års pendlande.
JA, eller nja jag ville ju detta så länge men tajmingen kändes fel. just nu när jag kommit igång och träffat det goa gänget. jaja tärningen är kastad=gilla läget och kör grabben.

Nästan direkt söker jag upp "gänget" i Triathlon väst och samma känsla där, pang bom vi kör....
Många nya nasikten, nybörjare, veteraner, elit...inspirerande till tusan.

Träningen flyter på fint, hoppar på ännu ett utlandsläger med Cykelklubben till Mallis (10 sköna dagar i April).
just där ligger en av årets lärdomar, för mycket distanscyckling..........massor av mil och kanon för Vätternrundan men ingen tryck i benen.

Juni, Colting Camp i Borås=3 goa dagar med 20 tal triathleter från hela sverige och Norge.
Hyfsade meriter på ledarna ( Borås-Jonas och Björling) . föresten värt att notera en extra gång om CB.s Kalmar 2009 som han klämmer på 8.26 med en avslutande mara på 2.47 -------GALET !

Som ni märker är jag mycket förtjust i siffror och statistik. Vet väl det mesta om "Elitgänget" och vad de har presterat.

Lägret avslutades med mitt i borås sprint tävling =min debut. 13 grader i vattnet och jag var helt groggy efter simmet och hittade knappt min cykel trots att det inte var många kvar....

Glöm och gå vidare eller lägga ner å inse att jag inte är skapt för detta ?
valde alt.1

Sen så rullade sommarenb på med massor av tävlingar, shit det blev mycket.

*Mitt i Borås Sprint
*Säter Olympiskt
*Örserum Olympiskt
*Halmstad Sprint
*Hallstahammar Sprint ( + stafett)
*Vätter Challenge jkpg Sprint
*Kalmar Järnmannen
*Tjörn HIM

+ en del annat så som:

*GBG Varvet 1.31)
*Vätternrundan (grymt gott gäng som samarbetade in i mål på 8.01)
*Vansbro sim (47 min)
*Lidingöloppet (2.24)
*Midnattsloppet (41 min)
*Kretsloppet (39 min)
*Nationaldagsloppet cykel (2.a klungan in i mål)
*Mjörn runt cykel (bland de snabbaste tiderna runt)


Allt detta kryddades med ännu en utlandsläger i juni/juli, då jag och Emil drog till Fuerteventura och Playitas och hade några Episka löprundor i bergen.


Mest nöjd med året: det mesta har funkat fint och nästan alla mål avklarade men Kalmar måste ändå vara "grej of the year".  SUB 9.45 here I Come 2011.


Lärdomar:

Cykel är inte min bästa gren, tvärtom där jag tappar mest tid så en totalomläggning av cykelträningen under året är nödvändig för det är där jag ska kapa merparten av de 36 min jag ska klippa på Kalmar.

Löpning, jag har en viss talang där, framförallt påå längre distanser
träna mer och bli riktigt bra på det eller lägga tiden på annat . Ja, det är en svår fråga som jag ännu inte har svaret på.

Simning, denna lömska sport. totalsatsning på det nu under vintern men små framsteg. fortsätta att nöta och släppa sluggervarianten och testa mer teknik. jag är bättre med våtdräkt än i bassäng så tidsförlusten på tävling är acceptabel.

Generellt är jag väldigt uthållig, och kan klara av långa löp&cykel distanser utan problem. Farten däremot kan bli mycket bättre. framförallt mer tryck i pedalerna på cykel.


Annat som def. påverkar = jag är för bred i min satsning, måste fokusera mer på triathlon om jag ska utvecklas mer. 2010 var det allt mellan klassikern, div. cyukel å löp tävlingar vilket är kul. ytterligare en dilemma att lösa.

Vasaloppet eller ej 2011, vill göra det men tar mycket tid, kraft, ekonomiska resurser av allt annant.


Nöjd med mitt första år, mest nöjd över att få vara frisk och skadefri mestadels trots hög träningsdos.
motivation är A och O i form av positiva och duktiga kompisar/personer runtomkring.
Tack alla som har motiverat mig/lärt mig saker och bara varit sällskap under tuffa perioder. Ni äre många men jag väljer att nämna några:


*Emil och Marcus, Järngänget från Sveriges mest underskattade stad =BORÅS !
*Chrisse, Hebbe,Erik, Henrik, Calle, Sigvant,Ullis,Stephan, Lars, Tobbe, och blivande Kalmar vinnaren Oscar för otroligt hårda och givande Intervallpass. Och det finns säkert många jag glömt . Tack

Hoppas ni "finns till hands" under 2011 då det kommer behövas mycket sparring och motivering om saker och ting ska bli som jag tänkt.





Mål 2011:

Kalmar 9.45
Tjörn 4.19
Sthlm marathon 3.14

+ en del annat som jag behåller för mig själv :)



Avslutar med lite Funbeatstatistik:


Antal träningsdagar= 269 st ( 74 % )

Cykel =71 pass, 528,2 mil, 11196 min.
Löp = 115 pass, 111 mil, 7091 min.
Sim = 110 pass, 160 km, 4955 min.

Styrketrän.= 57 pass
Spinning= 64 pass, 5042 min.
Triathlon= 19 pass inkl. tävlingar.


Nej, dags å ge sig ut påen skön löprunda nu....Kör hårt och lycka till där ute.


Kommentarer
Postat av: Erik Arnström

Full attack från början till slut! 2011 lär vi oss av vad vi gjorde fel 2010. Mitt mål får bli att inte bli varvad på löpningen i Kalmar :-)

2011-01-07 @ 13:10:13
URL: http://zintoo.com/blog
Postat av: Lars

Gött Ashkan!!! - då blir det fler halvtimmesintervaller i Marks kommun till våren?

/L

2011-01-07 @ 13:25:22
URL: http://www.triathlonsport.blogspot.com
Postat av: Calle

Kul att läsa! Klart vi ska köra på hårt under 2011! Vi börjar med Sandsjöbackamaran om 39 dagar.

2011-01-07 @ 19:52:29
Postat av: ullis

Härlig läsning. 2011 kommer gå galant. :-)

2011-01-07 @ 21:22:10
URL: http://triullis.com
Postat av: Ash

Lars: Yes, Marks kommun ska bli mitt andra hem.



Calle & Ullis: Sandsjöbacka blir bra start på tävlingsåret 2011, men vi ska väl ta det lugnt å uppleva naturen...yeahh right :)



Erik: Ser fram emot å varva dig...

2011-01-08 @ 13:56:06
URL: http://http://impossibleisnothing.blogg.se
Postat av: Lotta Johansson

SPÄNNANDE - LYCKA TILL !

2011-01-09 @ 09:22:48
URL: http://www.newlinesport.com
Postat av: Ola Aldensjö

2011 kommer att bli ett bra år för dig! Jag ska göra mitt bästa för att sporra dig de träningarna vi kör tillsammans, Lycka till!

2011-01-11 @ 15:52:53
Postat av: syrran

Inte illa för en medelålders... :D

Skämt åsido: fantastiskt bra jobbat, ett spännande 2011 väntar!



2011-01-13 @ 10:04:16
Postat av: Miranda

Vilken kul summering! Haha den var liksom fartblind även den ;D



Riktigt imponerande år, och jag kan hålla med om mycket, löpning är gott, simning är lömskt och funbeat är nödvändigt ;)



Fortsätt träna hårt, jag tror du fixar 2011 års mål!

2011-01-24 @ 11:10:18
URL: http://www.mirandasminut.se
Postat av: Magnus O

Intressant läsning! Hoppas du får ett bra triathlon år med många fina upplevelser.

2011-01-25 @ 23:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0