Kalmar del2

kalmar järnmannen 2010

Dagen D !

Vaknar, äter min grötfrukost med enbart frön ihop med fet mjölk och vispgrädde å russin.
en kopp kaffe, Toalettbesök. redo
En sista koll på utrustningen som packades mycket noga kvällen innan. ( Tack Fröken C för alla nyttiga tips kvällen innan, det var äftigt å se hur lugn du var inför uppgifter , märktes att du hade kört massor av IM innan).


Ner till incheckningen, nervös....shit vilken kass plats jag hade fått men så är det väl när man hamnar i motionsklassen ( ah spelar roll kom jag på 1 minut hit eller dit....

på med våtdräkten och ner till Simstarten...laddad till tusan nu. stöter på en kille jag känner igen ( Det är Björn från STHLM en grym triathlet vars Blogg jag läser av en slump, säger hej och fortsätter å stöter på Emil på Vägen, lycka till kram å hjälper honom med våtdräkten sedan ner och direkt i för att simma in och få chocken av det kalla 16 gradiga vattnet innan så man är redo när starten går.

ligger i vattnet ganska länge, upp 2 min innan start. det som händer sedan är magiskt, nationalsången spelas och jag väntar i motionsklungan bakom seniorerna och ser solen titta fram kl 06.58....



Sim 3,8 km:
startar mycket lugnt, inte fritt vatten nånstans, värre blir det vid första bojen...får en bröstsimskick rätt på vänster öga, simbrillsen vrider sig och jag är nästan groggy av smällen, shit linsen är antingen borta eller hamnat fel i ögat. ah skit i det. fixar brillsen snabbt och försöker hitta lite rytm....ju mer simmomentet går desto bättre känns det. dock jobbigt med alla vassa stenar vid de 4 varvningarna ( uppe på land ). ingen aning om tiden men tror att det har gått uselt.

tid= 1.11 (ok såhär i efterhand)


T1: hade bestämt mig för att ta all tid i världen på mig och inte missa nåt inför 5-6 timmars cykling och tid tog det i bytet men men. på med race toppen, brills, sockar, cykelskor, nr bälte, garmin klockan , tempohjälmen å rulla iväg och tänkte japp, nu börjar tävlingen på allvar för min del när jag överlevt simningen. mattias ropar 1.18 strax innan så då vet jag att det är någorlunda ok trots allt.

t1 tid=6.29 (skandal)


Cykel:
3 varv a 60 km =180 km högpuls och det tar nästan 3 mil innan jag lyckas hitta tryck i benen och stabilisera pulsen.
jah, det här med cykel känns tryggt och framförallt distansen är inga probs men samtidigt vet jag att det jag inte har det bästa tempot. cyklingen känns överlag mycket bra och jag håller järnkoll på snittet och ser att km tiderna hela tiden indikerar ett snitt på 32/33....in till växling
tid= 5.24 (snitt 33,3 km/h)

T2: tog det åter mycket lugnt medvetet, på med nya kompressionsstrumpor, jogg skor, bytte tri toppen mot svalare löplinne och drog iväg.
tid= 3.40

Löpning:
42 km uppdelat på 3 varv a 14 km= kom på mig sj att första 2-3 km gick på 4.45 vilket är lagom tempo för mina distans trän och det kändes bra nu mer men hade ju bestämt att inte gå under 5 min/km så jag slog av ganska kraftigt och höll det tempot till ca 25 km när jag insåg att min stora farhåga  dvs. distansen inte skulle ställa till det och ökade succesivt hela vägen in mot mål även om det i det stora hela var ett jämnt och bra upplagt lopp. snabb avslutning där jag svepte väldigt många sista 2-3 km.
tid= 3.35



total tid på min första IM = 10.21.59
målet var att överleva och kanske klara sub 12


mer reflektioner senare....




Kommentarer
Postat av: Chrisse

Grymt stark debut och att du hade modet att ställa upp med två dagars varsel... Eller som läkaren på Pre-Race sa "det är ju ingen av er som kom på det här igår, så ni är ju väl förberedda". Du var trots allt förberedd efter så stark grundträning och försäsong.



Kul att kunna ge lite nyttiga tips men det där med växlingstiden...japp, det kommer i kurs nr 2;-)

//Fröken C



PS. Riktigt kul att tävla med dig!!!

2010-08-02 @ 21:35:36
Postat av: Anna

Så starkt gjort, jag är så otroligt imponerad. Visste att du var stark och detta är ett bevis på det. Kul att fått vara en del av din träning och även fick vara delaktig i ditt genomförande och din vinst -Du är nu en Järnman!

Fråga: Saltet?

Vi ses på starten nästa år.

/Anna

2010-08-02 @ 22:01:58
Postat av: Hebbe

Grymt race och trevlig blogg! Håller med föregående talare, kanske nybörjare på IM men absolut inte oförberedd.

Din IM gav mer än mersmak inför Kalmar 2011!

Starkt jobbat!



// Hebbe

2010-08-04 @ 10:15:40
Postat av: Ullis

WOOOWOWOOOW så otroligt bra gjort. Du är grym. Riktigt roligt att läsa om dina tankar och träning.

2010-08-04 @ 18:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0